oryginalnie u źródła
10 czerwca – wolność widzenia
27 Usłyszeliście, że powiedziane jest: „Nie będziesz cudzołożył”.
28 Ja zaś mówię wam, że wszystek, kto widzi kobietę ku pożądaniu jej, już ją scudzołożył w sercu swoim.
29 Jeżeli zaś oko twoje prawe sprawia, że się potykasz, wydłub je i odrzuć od siebie. Korzystne ci bowiem, aby zgubiony został jeden z członków twoich i całe ciało twoje nie zostało wrzucone w Gehennę.
30 I jeżeli prawa twoja ręka sprawia, że się potykasz, odetnij ją i odrzuć od siebie. Korzystne ci bowiem, aby zgubiony został jeden z członków twoich i całe ciało twoje nie odeszło w Gehennę.
31 Powiedziane jest zaś: „Ktokolwiek by uwolnił żonę swoją, niech da jej rozwód”.
32 Ja zaś mówię wam, że wszystek uwalniający żonę swoją, poza racją nierządu, czyni ją scudzołożoną. I ktokolwiek uwolnioną poślubi, cudzołoży.
28 „Kto widzi” (ho blepon) – takie jest pierwotne znaczenie tego czasownika, chociaż przeważnie w tym miejscu jest on tłumaczony polskim „patrzeć”. Jednak samo widzenie, a nie tylko patrzenie, jest i może być uwarunkowane swoim celem!
29 i 30 „Gehennę” (geennan) – zob. komentarz do Mt 5,22.
31 „By uwolnił” (apolyse) oraz 32 „uwalniający” (apolyon) i „uwolnioną” (apolelymenen) – zob. komentarz do Mk 10,1-12.
32 „Rozwód” (apostasion) – również można tutaj to słowo rozumieć jako „dokument rozwodowy” – por. komentarz do Mk 10,4.
„Poza racją” (parektos logou) – „poza przyczyną”. Jest to dość szczególny sposób użycia wyrazu logos. Przekład „racja”, celowo zaczerpnięty z łacińskiego ratio („rozum”, „przyczyna”), podkreśla słuszność uwolnienia kobiety w sytuacji nieprawego, nielegalnego małżeństwa, co być może nawiązuje do dyskusji z wersetów Mk 10,3-5.
- Zaloguj się albo zarejestruj aby dodać komentarz