czwartek III tygodnia adwentu – królewska delikatność

Łk 7,24-30
Przekład: 

24 Skoro odeszli zaś zwiastuni Janowi, począł mówić do tłumów o Janie:

„Co wyszliście na pustynię, by obejrzeć? Trzcinę przez wiatr wstrząsaną?

25 Lecz co wyszliście zobaczyć? Człowieka w miękkie szaty obleczonego? Oto ci, co w okazałym stroju i delikatnościom podlegający, w królewskich są [miejscach].

26 Lecz co wyszliście zobaczyć? Proroka? Tak, mówię wam, i więcej od proroka.

27 Ten jest, o którym zostało jest napisane: Oto posyłam zwiastuna mojego przed obliczem Twoim, który przygotuje drogę Twoją przed Tobą.

28 Mówię wam: w zrodzonych od kobiet większy od Jana nie jest nikt, najmniejszy zaś w Królestwie Boga większy jest od niego”.

29 I wszystek lud usłyszawszy, i celnicy, usprawiedliwili Boga, [jako] zanurzeni zanurzeniem Janowym.

30 Faryzeusze zaś i prawnicy radę Bożą ku samym sobie odrzucili, od niego niezanurzeni.

Uwagi: 

24 „Zwiastuni” (angeloi) oraz 27 „Zwiastuna” (angelon) – zob. komentarz do Mt 11,10.

„Wstrząsaną” (saleuomenon) – również „kołysaną”, „potrząsaną”.

25 „W miękkie szaty” (en malakois himatiois) – wyrazu „szaty” brakuje w wersji Mateuszowej, tam nieraz uzupełnianego przez wzgląd na niniejszy werset.

„Delikatnościom podlegający” (trofe hyparchontes) – miejsce trudne do przełożenia. Wyraz tryfe oznacza „miękkość jako zbytek”, co wyraźnie wskazuje, że nie chodzi tutaj (ani też w wersji Mateuszowej) tylko o szaty. Natomiast o czasowniku hyparcho zob. komentarze do wersetów: Łk 14,33; Mt 24,47 oraz Łk 16,1.

29 „Usprawiedliwili Boga” (edikaiosan ton theon) – przekład dosłowny. Można to rozumieć jako „oddanie Bogu sprawiedliwości” oraz „okazanie Bożej sprawiedliwości” przez „uznanie Jego sprawiedliwości”.

30 „Radę Bożą” (ten boulen tou theou) – również „wolę Boga”, „zamiar Boży”.

Dzisiejsza scena została już przełożona i skomentowana w redakcji Ewangelii Mateuszowej, która miejscami jest niemalże identyczna, zwłaszcza tam, gdzie cytowane są słowa Jezusa. Jednak tuż obok tych zbieżności pojawiają się wymowne, komplementarne różnice.